tisdag 24 november 2009

Ät bara grisar som du känner.

Med anledning av dagens avslöjande om den ”utmärkta” djurhållningen i Sverige som skulle vara så mycket bättre än den danska.

Själv har jag helt sluta köpa griskött annat än från grisar som jag vet har kunnat gå ute. Helst vill jag ha träffat dem också, men det brukar vara svårt att få till. Det har dock hänt vid ett tillfälle, man kunde åka och hälsa på sin julskinka medan den var i livet. Från samma ställe köpte jag nyss lammkött där lammen slaktades på gården, ingen transport alls.

För mig är det inte försvarbart att köpa billigt kött och låta djuren betala priset. Jag gillar kött, men köper hellre dyrt och mer sällan om jag vet att djuren har haft ett drägligt liv.

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad kul att se dig här igen! Fint hus och fantastisk plats du har flyttat till. Tack och lov att jag inte äter kött säger jag. Fast vid något enstaka tillfälle kan det hända att jag lagar kött till andra. Då är jag väldigt petig med vad jag väljer, men säker kan man ju aldrig vara.

Kersti sa...

Fint hus, kul att du är tillbaka. Jag håller med dig hellre dyrt och just kött än billigt från djur som inte haft det bra. Men jag gillar kött och äter det gärna men helst lamm som är min absoluta favorit.