tisdag 26 juni 2007

Nestlé still going wrong

Igår blev jag tillfrågad om ett jobb från en översättningsbyrå där texten var någon sorts marknadsföring för Nestlé. Jag tackade såklart nej och förklarade att jag inte ville ha med dem att göra. Men tänkte också att det kunde vara bra att kolla igen vad de har de för sig, det var ett tag sen.

Jag har bojkottat Nestlé sedan sjuttiotalet nån gång, naturligtvis på grund deras härjningar i utvecklingsländer där de prånglade ut gratisprover av bröstmjölksersättning till fattiga mödrar som mycket väl hade kunnat fortsätta amma, men som slutade och eftersom många inte har tillgång till rent vatten drabbades barnen av diarré och uttorkning och slutligen död.

Jag vet inte om folk var mer medvetna då, det fanns ju ganska många Nestlé-produkter, men man såg det aldrig - det verkade som om de inte ville skylta med sitt namn eftersom de hade dåligt rykte. Det gällde att hålla reda på vilka som ingick i samma företagssfär, Findus var ju länge med, ävenså Frionor. Annat är det nu - nu ser man namnet lite här och var, trots att företaget egentligen inte beter sig bättre? Jag undrar lite varför, bryr sig folk inte längre?

Inga kommentarer: