onsdag 24 september 2008

Svårt torka lingon

Det finns ju torkade tranbär att köpa till och med i Sverige nu för tiden, lingon är väl nästan samma sak? Då borde man väl kunna torka dem? Nja, det visade sig inte vara så lätt, efter mycket lång torktid (sådär ett dygn eller så) hade hälften av bären torkat till små röda fnas som nästan blåste bort.

Torkade lingon

Det är nog så att det är för lite socker i lingon, det blir liksom inget kvar när vattnet är borta! När jag sen har kollat har alla torkade tranbär jag hittat innehållit socker, och det fanns väl en anledning till det.

Jag tycker det är helt OK att tillsätta fruktsocker, det är ju samma sak som när man använder mer sockerrika bär, t.ex. blåbär eller hallon. Men hur impregnerar man lingonen med fruktsocker så att de sen går att torka? De ska nog vara lite mer omogna än vad de är nu, får bli experiment nästa år.

Men vad som går alldeles utmärkt att torka är ju -- svamp! Även om jag har långt kvar till Annas monstruösa mängder har jag bärgat en liten skörd i alla fall. (När man öppnar burken med Karl Johan får man nästan en aromchock -- det är så koncentrerat!)

Torkad svamp_redigerad-2 
Det går lättare med svamp.

Inga kommentarer: