söndag 21 september 2008

En ljuvlig kväll med Mma Ramotswe

Evening with Mma Ramotswe

Ensam hemma en lördagkväll -- hur ofta händer det? Inte helt ensam dock, jag tillbringade kvällen med Mma Ramotswe i en BBC-filmatisering, en stor balja Rooibos-te (fattas bara annat) och en stickning som ska bli en tehuva av gammalt engelskt snitt. Kan det blir bättre?

Filmen hade bandats av Englandsboende och trevliga kollegan Anette, och vidarebefordrades av Stockholmsboende och lika trevliga kollegan Marie som kom upp till Uppsala härom veckan. (Garnet köpte jag när vi frossade, klämde och kände på Yll & Tyll.) Översättare är verkligen ett himla trevligt släkte.

Jag gillade filmen! Möjligen att Mmas nitiska sekreterare kanske var lite i överkant snörpig, men på det hela taget gillade jag karaktärerna och stämningen. Jag vet inte hur jag skulle ha uppfattat handlingen om jag inte hade läst boken/böckerna, men jag tyckte nog att de överhoppade partiena framgick ganska bra med de återblickande scenerna.

Nu skickar jag filmen vidare -- till vem? Ja, gissa det ni!

2 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Jag hade tänkt fråga om jag kunde få vara med i Mma Ramotswe-stafetten, men det kändes lite påfluget :)

görel sa...

Absolut inte, det kom tydliga instruktioner från Anette! :-)