måndag 28 januari 2008

Legobiten fyller 50!


Till skillnad från Lotten har jag bara tre barn, men jag känner mycket väl igen mig i det där med golgatavandring på legobitar. (Eller ska det vara Golgatavandring på Legobitar?) När barnen var små klev man jämt på dem. Men det var inte det värsta, det var värre att hålla reda på alla bitar - för till skillnad mot när jag var liten köper man ju nu satser som ska bli slott eller borgar eller i alla fall bilar eller flygplan, och man vill ju kunna bygga modellen som den ska vara, och varje modell har alltid specialbitar som man måste ha.

Den falkblick för legobitar som jag utvecklade under dammsugning skulle jag gärna ha idag för trattkantareller - varför har jag inte det?

Nåja, tvånget att hålla reda på samtliga legobitar mattades turligt nog med åren annars hade jag nog varit institutionaliserad idag. Nu ligger alla legobitar i en stor flyttkartong utan någon som helst inbördes ordning. Barnen hade inga problem med oordningen!

Två gånger har vi varit på Legoland i Billund som faktiskt är ett väldigt mysigt ställe. Det som slog oss var att personalen var så trevliga, de verkade ha så kul på jobbet vilket smittade av sig på besökarna. Och alla bedårande små miniatyrlandskap, jag minns inte nu hur många, men det var ganska många trädgårdsmästare anställda som bara pysslade om miniträden och -buskarna. Vid första besöket på Legoland hade vi strax innan varit på Madurodam i Haag - som ju också var väldigt sevärt, men som helt saknade den där lekfullheten som vi upplevde på Legoland.

50 år - i kväll ska vi fira med att bygga Lego!

Legos hemsida

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Inget firande här - men det är fest när Lilla Barnbarnet är här samtidigt som den f.d. legofantasten, hennes morbror. Då byggs det som bara den, och han är överlycklig över att få leka "legalt" igen.

görel sa...

"Lego Legal" :)
Det blev inte så mycket byggande här heller, vi glömde bort det ...