onsdag 23 januari 2008

Nytt år

Ett nytt år med nya föresatser och möjligheter. Här har det varit tyst rätt länge, luften gick ur mig nån gång i november när jag hade jobbat alldeles för mycket och det dessutom hände ett par jobbiga grejer på hemmaplan. Men allt är mycket bättre nu, allt ordnade sig till det bästa och julen kom som en gudasänd gåva med mycket tid för vila och för att bara vara med familjen. Vi har nästan ingen nära släkt i Sverige vilket är både sorgligt och tråkigt men också ganska skönt – vi behöver inte ha gäster eller gå bort om vi inte vill. Men sorgligt för att det inte finns någon kvar i den äldre generationen. Min sista moster gick bort för snart ett år sedan, min svärmor för bara en vecka sedan. Det känns konstigt att vi är äldst nu, min man och jag. Det är ju en himla tur att vi har varsin klok syster. Plus en och annan klok kusin.

Så mycket matlagning blev det inte i julas, men godistillverkning! Det var väl det som behövdes just då ... och stickning! Hur kunde jag låta bli att sticka och hålla på med garn under så lång tid? Barnen kom i vägen för garnen, kan man säga. Mitt garnförråd hade skingrats för vindarna men tack vare Tradera är det nu rejält påfyllt och jag har så det räcker till ett skapligt antal projekt. Men även om jag kan bli lätt manisk när det gäller nyfunna eller återfunna intressen är mitt förråd långt från detta som jag hittade på en av alla svenska stickbloggar.

Men alltså, matlagning, körsång och handarbete – hur himla förutsägbar får man bli? Jag som är tekniker i botten, ska jag verkligen inrätta mig i könsrollsledet? Och min man är den som fixar och lagar och går ut i garaget och snickrar när han vill koppla av. Arrgh, det var väl inte de förebilderna vi skulle ge våra barn??


Emellertid var det jag som slängde ut granjäveln, det brukar maken göra annars. Han var rätt glad att slippa. Och det kan jag säga, det var värt vartenda öre att köpa en kungsgran som inte barrar.

14 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Nädu Görel, nu får vi allt ta och börja jaga älg eller köra motorcykel eller nåt!

görel sa...

Ja men visst, jag förstår bara inte hur det har gått till! Jag har minsann sett att du också har hemfallit åt kvinnogöra!

Ilva sa...

men ursàkta, vad àr det fòr fel pa lite sk kvinnogòra om jag far fraga?? det àr ju inte bara sant som vi haller pa med ju! det later 70tal - alla kvinnor ska halla pa med karlasaker àven om inte intresset finns. Hmmmmmmm... ja ja jag fattar vad du menar men àndaaaaaa. jag gòr en massa okvinnligt kòr men kan ju inte hjàlpa att jag gillar kvinnogòra med.

görel sa...

Okej, okej, det är inget fel på det alls egentligen! Man ska ju göra det man har lust med. Men om jag tittar tillbaka på mitt liv var det kanske så jag hade tänkt (men jag var ju ung på sjuttitalet också).

Men ursäkta Ilva, vad är det för fel på ditt tangentbord??? Har du hällt olivolja i det nu igen??

görel sa...

...var det kanske INTE så jag hade tänkt ...

Marianne sa...

Får jag vara med?
Inte på motorcykel, men i älgskogen?

För övrigt öppnade jag en flaska vin med hovtång i fredags. Manligt?

Kul att du är tillbaka, Görel!
Det tycker både jag och mitt alter ego Magnus (läs gärna inlägget och ställ diagnos ...)

Bloggblad sa...

Där ligger mitt garnförråd i lä!

Stickning och körsång håller jag med om.... men matlagning håller jag mig helst borta ifrån.

Ilva sa...

Inte olivolja men vääääldigt trött dator! Idagarna blir det en ny!

men blev något som man hade tänkt sig? Och tänkte man verkligen?

Anonym sa...

Hurra du är tillbaka. jag har helt tappat bort stickanfdet. jag som inte gick en meter utan att ha med en stickning. Det är som du säger, barnen kom ivägen. Men nu jag har precis tänkt att jag skuller börja lite smått. Få se vad det blir.
Jag gillar kvinnorgöra det är oftast lättast att syssla med här hemma. Men jag gillar också sånt som att smida och tälja men det är lite svårare att få till här i lägenheten.

Mian sa...

Görel! Passar på att tacka dig här för tipsen (på Lisas blogg) om var jag kan handla kikärtsmjöl m.m. i Uppsala. Jag hann dock inte läsa innan jag for iväg men det kanske blir fler resor.
/Mari

görel sa...

Marianne/magnus - jag följer också gärna ut i älgskogen men jag skjuter nog hellre med kamera trots allt ...

Bloggblad - det var nog dina muddar som fick mig att gå igång på stickning igen!

Ilva - kul med en ny dator! Blev det Mac förresten?

Kersti - jag kom ju på att man kan sticka när man åker bil (fast man kanske inte ska köra själv då) och tåg. Det betraktas nog inte lika välvilligt om man sitter med täljkniven på tåget!

Mian/Mari - vad synd att det inte hanns med! Jag läser ikapp så jag såg det tyvärr för sent.

Marianne sa...

Finemang, då blir det lite "Helena Get Your Gun" över det hela.
Kultur mitt i alltihop :-)

Nu ska jag göra en räd på stora blomsterhandeln och rensa undan några halvdöingar ur fönstren.
Konstigt vad lite de tål ...

Åsa sa...

Jo, det blir inte alltid som man tänkt sig. Det hjälper inte alltid heller att försöka vara förutseende och liksom "leda" sig själv framåt. Det kan gå tokfel ändå fast man ville så väl.

Jag älskar att baka och laga mat och helt enkelt vara hemma och pyssla och t o m städa kan var en trevlig sysselsättning. (eller så är det bara en flykt från andra tråkiga "måsten"). Fixar cykeln själv när något händer med den. Spacklar, målar, borrar och allt det där också som kan behövas göra hemmavid. När jag var 30 började jag dessutom träna Taekwon-Do - inte så "kvinnligt" kanske men snart har jag svart bälte. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Tror det handlar om balans. Trivs man med det man gör är det väl inget fel med det.

Som fd förskollärare kan jag dock förstå lite dethär med genderfrågor. Riktigt trixit och inte helt lätt att kringgå det faktum att samhället är så präglat av uppdelningen manligt och kvinnligt. Det är en bit på väg i alla fall att tankarna finns där och att man är medveten om mönster och olika beteenden. Man måste ju börja någonstans :)

Kul att du skriver igen! På återseende!

görel sa...

Tack Åsa! Det är kul att vara tillbaka också. Bra sås och kvinna reder sig själv, det har jag alltid tyckt. Visst är det knepigt, det går nog inte att bortse från biologin men vi ska ju försöka knöka in det i de kulturella ramrna också ...