söndag 19 oktober 2008

I det omedelbara närområdet

Det här inlägget skulle ha postats medan jag fortfarande var i Italien, för att då hade den här rubriken varit i alla fall lite fyndig. Nu blev den mest lite sådär ankommen och "stale" som man säger på engelska (ett väldigt bra ord som kan beteckna allt från gammalt unket bröd till inte-längre-giltiga pekare i programvaror). (Strängt taget hade jag väl inte behövt säga nåt alls här?? Jag kunde väl bara ha låtsats som ingenting?)

Hur som helst tycker jag mycket om närbilds- och makrofotografering med alla detaljer som kommer fram, det minimala skärpedjupet som låter en fokusera på en liten, liten del, kanske utan perfekt skärpa nånstans, det ibland drömska ljuset och den lite akvarielika stämningen. Här är några djupdykningar i en italiensk trädgård.

Grönt och lila   Grönt och lila - nära

Bara gröna   Tre frökapslar

Frökapsel med häng   Den sista rosen

En annan hortensia på dekis   Hortensia på dekis

Äpple som varit   Löv i le Ville

Hörnkastanj_redigerad-1   

Fyra kastanjer_redigerad-1

Nära kastanj_redigerad-1
   Luftigt

9 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, är det kastanjerna som börjar bli färdiga? De som man faktiskt kan äta alltså? Skulle kunna tro att det är små landborrar som sugit sig fast här och där men jag tror det är kastanjer iaf :) Superfina bilder!

görel sa...

Tack Åsa! Det är kastanjer! De låg lite överallt längs vägen ner från berget, jag plockade med mig några stycken och placerade lite tjusigt på krukan där.

Miss Gillette sa...

Maken och jag funderar på att skaffa makroobjektiv till vår kamera. Vad använder du för fokallängd? Vi vill också plåta blom- och insektsporr!

Nässelblom och choklad sa...

Härliga bilder!

görel sa...

Miss G - jag har ett Tamron 1:1 90 mm/f=2,8. Det har fått toppenbetyg i flera tester, och jag tycker det funkar mycket bra, man kan använda det som vanligt objektiv också. Tamron finns förstås ju med olika fattningar, vad har ni för kamera? (Jag har en Canon 450D.)
Det är verkligen skitkul att plåta nära!

Nässelblom -- tusen tack!

Kinna Jonsson sa...

'Ah, du är den där besökaren som skulle sättas i arbete hos Ilva och lånas ut till grannarna...ha ha. Fina bilder!

görel sa...

Tack Kinna! Ja, vi hade fullt sjå att hålla oss undan slavdrivarna. :-)

Ninni sa...

Åh, vilka fina bilder!!Macro är tjusigt:)
Få se nu...Ilva...är det den Ilva? Aglio e olio?? Nu blev jag lite nyfiken, för hos henne brukar jag titta in då och då.

görel sa...

Tack Ninni! Ja, det är den Ilva, det är min svägerska, jag är gift med hennes bror!