söndag 9 november 2008

Ost- och blomkålssoppa

En nästan löjligt enkel soppa, men ack så god och tillfredsställande. Och nu måste jag berätta om vår närmaste (ganska lilla men välbesökta) ICA-butik i Uppsala som rear ut både grönsaker och kött när de sett sina bästa dagar. Där köpte jag ett stort blomkålshuvud för 9 spänn häromdagen, som visserligen hade fått lite svarta skiftningar här och var, men det var verkligen inte mycket och gick lätt att skära bort. I sanningens namn vet jag inte hur mycket näringsinnehållet förändras när grönsakerna är lite bedagade, men eftersom smaken inte påverkas särskilt mycket kan man ju hoppas att det finns en och annan vitamin kvar.

Jag tycker fler butiker kunde göra så -- jag har frågat på Coop Forum och ICA Kvantum, men de hänvisar till att butiken skulle få en dålig stämpel och att det är dyrt/krångligt att hantera. Jag tror annars att det kan vara tvärtom -- jag respekterar en butik som värdesätter råvarorna och inte vill kassera dem så snart de inte är 100 % salongsfähiga, och är det verkligen billigare att slänga varorna än att sälja dem till lägre pris? Det här kanske förstås är lättare att hantera i mindre butiker när det är färre inblandade.

Ost- och blomkålssoppa -- 4 pers.

1 stort blomkålshuvud
1 rödlök
5 dl vatten
1-2 msk lantbuljong (t.ex. Renée Voltaire eller Biofood)
en bit chilipeppar (eller en hel thai-peppar)
1 dl grädde
1 bit ädelost, smulad
1 bit vanlig ost, riven
salt, peppar
lite persilja (t.ex. fryst)

Skala och tärna löken. Skölj, ansa och dela blomkålen i mindre bitar. Fräs allt i olivolja en stund. Lägg över i gryta med 5 dl vatten + buljongpulver. Skölj och lägg i den hela thai-pepparn, eller dela på den vanliga pepparfrukten och ta ur kärnorna; lägg sedan pepparn i grytan. Sjud i ca 15 minuter eller tills kålen är mjuk. Fiska upp pepparfrukten. Tillsätt grädden, de båda ostsorterna och persilja + lite färskriven peppar och värm tills osten smälter. Kör med stavmixer tills soppan är slät och fin. Smaka av med salt och kanske mer peppar eller ost.

Ost- och blomkålssoppa

Sen råkade jag ha kokta ägg färdiga och lite prosciutto* i frysen, och det var inte fel att toppa soppan med (prosciutton fräste jag en stund i olivolja tills den blev knaprig). (Det kanske inte ser ut som världens godaste soppa, men det var verkligen gott.) Efter fotograferingen kom jag på att jag hade en bit Pecorino Romano kvar i kylen,vilken riven över soppan blev som pricken över i:et.

* Jag medförde alltså bl.a. finfin prosciutto och pancetta från Italienresan härförleden. Fina alltså, men svåra att skära fint, särskilt pancettan som påminde om en jättestor skosula, men med bättre lukt. Den rådige Granivoren tog emellertid med dessa köttbitar till den lokala butiken (enligt ovan) och lät dem skiva köttet i tunntunna skivor för en mindre kostnad. Och voila! Nu gick det att frysa in köttet i lagoma portioner och även att använda det på önskat sätt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter mums. Vi åt blomkålssoppa i veckan.
Idag gjorde jag en banankaka med ditt recept som vägledning. Men jag hade i lite choklad istället för ingefära eftersom yngsta dottern inte gillar ingefära. Gott blev det i alla fall så pass att nu är nästan hela kakan slut.

görel sa...

Choklad var väl en jättebra idé, det blev säkert minst lika gott!

Kinna Jonsson sa...

Jag håller med dig och skulle gärna köpa saker som inte ser toppen ut - kanske med röd lapp som det fanns förr. Att slänga mat bidrar ju i allra högsta grad till miljöförstöring.

Anonym sa...

Men vilket underbart recept. Och vackert ljus på bilden också. Nu blev jag hungrig!

Ninni sa...

Det låter jättegott tycker jag. Ett recept att komma ihåg en grå dag. Annars är det inte så bra väder för soppa här hos mig om man inte äter den kall.
Vilken bra butik du har i närheten, så klokt att sälja ut det som inte är superfräscht.Dottern som pluggar i Linköping har också en sån liten ICA-butik som säljer ut varor. Vi är många som kan tänka oss att handla sånt så förhoppningsvis kanske det sprider sig till flera butiker.

Nässelblom och choklad sa...

Blomkålssoppa, vad gott det låter! Håller med dig om att det är bättre att sälja ut sådant som börjar bli lite sämre billigt. Det ger inget dåligt rykte om varorna till normalpris är bra, visar det ju snarare på att att man är noga.