lördag 18 augusti 2007

Nestlé – igen

Det finns vissa företag som man undrar hur de kan bara fortsätta, år efter år, med sina skrupulösa affärer utan att omvärlden tröttnar eller kan sätta dit dem. Nestlé är ett sådant. Jag tänkte i somras att jag måste kolla upp igen vad de har för sig nu, det blev inte av då, och nu dök de upp som huvudsponsorer för Stockholm World Water Week. Temat för konferensen var "Progress and Prospects on Water: Striving for Sustainability in a Changing World". Det som jag tycker är så omoraliskt med detta är att Nestlé, som är världens största leverantör av buteljerat vatten, själva bidrar till miljöförstöring och att tillgången på rent vatten minskar, samt att man genom sponsringen försöker köpa sig fri trots att det aldrig naturligtvis kan kompenseras på detta sätt.

Bröstmjölksersättningen

En annan aspekt på det här med vatten är att Nestlé bär ansvaret för otaliga spädbarns död p.g.a. förorenat vatten – i de länder de har kommit åt har de med olika metoder påverkat mödrar (t.ex. genom att dela ut gratisprover på bröstmjölksersättning) som mycket väl hade kunnat fortsätta amma att sluta och övergå till ersättning. Eftersom de i många fall inte har haft tillgång till rent vatten har detta resulterat i svåra diarréer hos spädbarnen och i många fall deras död. Då många av mammorna heller inte hade haft råd att köpa tillräckligt med mjölkpulver blandade de ut pulvret med för stor andel vatten vilket ledde till undernäring hos barnen. Med anledning av detta utlystes 1977 en internationell bojkott och som, med ett uppehåll på några år under 1980-talet, gäller fortfarande eftersom Nestlé fortfarande bedriver marknadsföring av bröstmjölksersättning i strid med WHO:s kod.

Nestlés chokladprodukter – slav- och barnarbete?

Man har inte kunnat bevisa att Nestlé använder kakao som framställts med hjälp av barn- och/eller slavarbete, men det är trots allt mycket som pekar på det – Nestlé köper mycket av sin kakao från Elfenbenskusten där barn- och slavarbete förekommer, och företaget har anklagats från flera håll och i flera sammanhang för delaktighet i sådan verksamhet. Bl.a. stämdes Nestlé tillsammans med två andra bolag av International Labor Right Fund 2005 för ”Trafficking, Torture, and Beatings of Child Laborers on West African Cocoa”. Fallet kom upp i rätten februari 2006 men jag har inte kunnat hitta vad det utmynnade i – om nu fallet överhuvudtaget är avslutat.

Nedtystade medarbetare

I likhet med bl.a. Chiquita (omtalat hos t.ex. Miss Meister, Lisa och Syrran) förefaller även Nestlé ha blodbesudlade händer när det gäller ”frispråkiga” medarbetare – här är några anklagelser:

Nestle Sued in U.S. For Complicity in Murder of Colombian Union Leader
Anti-Nestlé union leader shot dead in Phillipines

Coca-Cola, Nestle and Chiquita Brands on ‘Trial'
Suits against Coca Cola, Drummond, and Nestle for the targeted killings of union leaders by the AUC

Konklusion

Vän av ordning kan naturligtvis argumentera att det mesta kan vara lösa anklagelser. Tja, jag vet ju inte hur mycket av det här som verkligen är sant – men de här misstankarna sammantaget räcker mer än väl för att jag ska avstå från Nestlé hur gott än Zoegakaffet är. Ingen rök utan eld brukar man säga, och Nestlé har inte ansträngt sig så mycket för att motbevisa påståendena.

Jag har bojkottat Nestlé mer eller mindre ihärdigt sedan 70-talet och ser verkligen ingen anledning att sluta med det.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Välkommen till "Bloggdjungeln" vilken inte är helt lätt att hitta runt i ;) Kul att du skrivit om Nestlé. Eller kul kanske inte är rätta ordet men det finns ju så mycket man vill skriva som inte hinns med så det är bra att vi är fler! Det här med bröstmjölksersättning tycker jag är bortom all rimlig förklaring och hur de kan tillåtas fortsätta.

görel sa...

Tack ska du ha! Jag har gått in på din sida också och jag håller med dig om mycket.

Ja Nestlé... det finns inte ord så att det räcker att beskriva alla deras skurkaktigheter.

Vilket liv! sa...

Javisst är det här med Nestlés marknadsföring i u-länder självklart under all kritik men modersmjölksersättning behövs.
Tycker dock att man ska kunna marknadsföra ersättning i I-länder. Urlöjligt att behöva snacka med BVC om hur man ska gå tillväga och istället få höra att "alla kan amma". Tyvärr är inte så fallet!
Har själv använt nestlés till båda mina barn (Semper funkade absolut inte).
Tycker inte att man helt och hållet ska bojkotta dem för det behövs verkligen konkurrens på barnområdet - allt de gör är inte dåligt ;-).
Tyvärr verkar det ibland vara för mycket känslor inblandade i det som berör mödrar-barn.
Lycka till med bloggen!

görel sa...

vilket liv - bra namn på en blogg förresten, har tittat in och ser att du har mycket åsikter, kul!
Jag håller med dig om att det måste finnas konkurrens men jag trodde att det fanns fler märken - det var några år sen vi köpte bröstmjöksersättning (för det gjorde vi i alla fall till ett av barnen) och när det gäller barnmat finns det väl en ny aktör - Hipp?

Var och bestämmer ju själv, och är Nestlé det märke som funkar bäst för dina barn så är det ju bara så. Men eftersom jag inte behöver köpa några Nestlé-varor så väljer jag att avstå, och som jag skrev i inlägget är det inte bara på grund bröstmjölksfrågan utan även för deras övriga - i mitt tycke - samvetslösa affärer.

Ler lite snett när jag förstår att det fortfarande finns "BVC-fascister" - dem har jag också råkat ut för ...

Översättarhelena sa...

Bara ett litet kaffetips i all enkelhet: De flesta rättvisemärkta kaffesorter är ju sorgligt nog inte särskilt goda, men Classic (Arvid Nordqvist) har nu det rättvisemärkta "Reko", som faktiskt är mycket gott! Lika gott som Zoégas och med betydligt godare eftersmak ...

görel sa...

Ja, det har jag också upptäckt! Precis - de rättvisemärkta sorterna som fanns tidigare var faktiskt inte roliga. Classic Reko kostar lite mer men det är det värt tycker jag - man betalar väl vad det borde kosta helt enkelt.