onsdag 5 september 2007

Björnbärsyoghurt


Björnbärsyoghurt, originally uploaded by görel.

Det blir björnbär i år på rankan vid bodväggen – faktiskt en hel del. Egentligen är jag inte så förskräckligt svag för björnbär, men de känns väldigt lyxiga av någon anledning. Den första lilla skörden hamnade på grekisk yoghurt tillsammans med söta nötter - där passade björnbären bra.

Ta en näve nötter (t.ex. hasselnötter, mandel och valnötter, blandat eller en sort) och grovhacka dem, lägg dem i en liten form på bakplåtspapper, strö på råsocker och ringla över lite honung. Låt gå i ugn i 150° tills sockret har smält och nötterna fått lite färg. Låt dem svalna lite, krossa blandningen med en träslev och strö över en god yoghurt. Lägg på några fina björnbär, eller andra syrliga bär, eller varför inte nektariner?

6 kommentarer:

Marianne sa...

Mums!

För säkerhets skull,ifall du inte läser mitt svar på din kommentar:

Häggs avsnitt 1 kan du se på lördag, 11.35 eller 13.45.

görel sa...

Tack! Det är noterat!

Nässelblom och choklad sa...

Given succé med de här smakerna... Björnbär är jättelyxigt. Du, den där mangoldsalladen jag skrev - man kan gärna strö över lite hackade valnötter på den. De finns med på mitt foto, men av någon anledning glömde jag att skriva det. Jag är ledsen. Den blir god ändå, men nötterna är lite extra mumsiga att lägga till.

görel sa...

Touché! Jag hade faktiskt på lite pinjenötter, och det blev också väldigt gott!

Anonym sa...

Björnbär är så vackra bär tycker jag, synd att jag inte gillar att äta dem. Får nöja mig med at titta.
Tack för lajv-länken, jag tror man kan hitta matnyttig kunskap där. Ska också skicka den vidare till sonen.

görel sa...

Ja, det är verkligen maffiga bär!