fredag 14 september 2007

Fredagsgodis - för vovven


Blodpuddingsgodis, originally uploaded by görel.

Torkad blodpudding - kanske det bästa hundgodiset? Även hundar mår bäst av okonstlad mat utan en massa tillsatser och färgämnen. Sen luktar det inte illa och är helt OK att ha i jackfickan.

Billigt är det också, och enkelt - skiva en bit blodpudding, skär i lagomstora bitar (de krymper rätt mycket, i början gjorde jag misstaget att skära för små bitar) och låta dem torka i ugn på låg värme (sådär en 100°). Med varmluftsugn går det extra fort.

När blodpuddingsdoften börjar tränga ut i huset ligger hunden fastklistrad utanför köket. Det ska ju självklart provsmakas så snart godiset är klart.

Det här känns så rejält och lite gammaldags på nåt sätt! Jag har lärt mig det av de äldre hundägarna (OK - de som är ännu äldre än jag då alltså). Och med nylagat godis går inkallningen som en dans.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra tips.Det ska jag absolut prova. Tack för det.

xxx sa...

Hej!
Min matte lånade din godisbild till min blogg. Självklart så länkade hon. Hoppas att det är okej.

Massa voffkramar

Mitzy

www.mitzy.se

görel sa...

Självklart! Var det gott?