fredag 21 september 2007

Boksläpp - havtornskokbok

Havtorn är en riktig vitaminbomb och innehåller även omättade fettsyror plus en hudvänlig olja. De orangeröda bären kan både ätas och användas i hudvårdsprodukter. Enligt många källor är havtornet det nyttigaste bär vi har i Sverige, men tyvärr är det ju inte så lätt att få tag i, åtminstone inte i färsk form. Jag hittade en två år gammal artikel om ett seminarium för havtornsodlare och en lika gammal artikel om en av odlarna, men vet inte hur många odlare som är verksamma nu. Själva har vi en havtornsbuske i trädgården (som vi har varit väldigt dåliga på att ta hand om), så vitt jag vet är den härdig ganska långt upp i landet, så har man plats kan man ju odla lite själv för husbehov.

Havtornsboksläpp

Den 9 oktober släpps vad som sägs vara Sveriges första havtornskokbok – och är man i Uppsala eller har vägarna förbi kan man inta en trerättersmeny med havtorn på Ekocaféet som drivs av entusiasten Klaus Pontvik.

P.S. När jag gör en snabbkoll av vad havtorn heter på engelska blir jag lite förvirrad angående de eventuella mellanslagen i namnet – heter det "sea buckthorne", "seabuck thorne" eller "seabuckthorne"? Eller kanske "sea buck thorne"? Alla varianter tycks förekomma – har inte tid att kolla närmare just nu.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Man bruckar klara sig med buckthorne.
Ett havtornsbär ska innehålla lika mycket c-vitamin som en apelsin. Hörde jag någonstans.

görel sa...

OK, då vet jag, men jag förstår inte varför jag snöade in på att sea skulle vara med.
- Om det är så mycket C-vitamin i bären är det ju rätt korkat att inte ta vara på sin egen buske, om bara tiden ville räcka till ...