torsdag 20 september 2007

Släng mindre mat med ICA-killen


Enligt ICA slänger vi i Sverige 10% av all mat vi köper vilket förstås är ett väldigt slöseri. (Jag trodde nästan att det var mer. Har för mig att jag såg ett nyhetsinslag nyligen om vilka vansinniga mängder engelsmännen slänger.) Med anledning av detta har ICA gjort en som det verkar riktigt ambitiös interaktiv sajt där man under tonerna av dramatisk bakgrundsmusik får bekänna vad man har slängt i matväg senaste veckan. Därefter blir man ledd vid handen av av ICA-killen (ärm, vad är det nu han heter, det är inte Stig?) till köket och får veta konsekvenserna av detta beteende. I det interaktiva köket finns också bl.a. en restkokbok som man kan bläddra i och få tips på vad man kan göra med sina rester.

Själv är jag naturligtvis inte alls slösaktig, jag kokar ju till och med buljong på köttbenen, se bara nedan. Jag erkänner härmed att jag slänger matvaror som jag trodde att jag skulle ha hunnit ta hand om, och att jag borde lära mig att inte köpa för mycket. Så.

På den interaktiva sajten blev jag dock lite fundersam när det gällde uppgifterna om hur mycket energi man har slösat när man slänger olika livsmedel - t.ex. hur det har beräknats, men genom att följa källhänvisningarna kanske man blir klokare (får bli en annan gång). Men jag undrar också vad skillnaden mellan "Tomat" och "Tomat europa" är? Skillnaden i energi är ju enligt uppgiften här väldigt stor - de utomeuropeiska (kanariska?) tomaterna lyser upp en lågenerilampa i 85 timmar medan europatomaterna bara klarar 7 timmar. Då undrar man ju om det inte är bättre att överhuvudtaget aldrig köpa de utomeuropeiska tomaterna..?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om jag skulle våga testa. jag är som du. Köper för mycket. Och här hemma vet man inte heller säkert hur många som ska äta. Blir vi fem eller bara två eller kanske nio till middagen. Så jag handlar glatt alldeles för mycket för att vara på den säkra sidan. Borde nog tänka till här. Ska kanske besöka den där sidan trots allt.

Viktoria sa...

Usch, jag får lite dåligt samvete av de där tio procenten, har en känsla av att jag kastar mer. (Ett utmärkt tillfälle för mej att bli bättre med andra ord!)

görel sa...

Kersti: Det är samma här, och så är de dessutom petiga med maten på olika sätt. Helst ska man laga mat åt en mindre bataljon och den sortens mat som lätt kan frysas/värmas upp senare.

Viktoria: Ja, jag tycker faktiskt också att det låter lite! Men allt man slänger är ju egentligen onödigt även om det går i komposten. Jag ska också skärpa mig.