söndag 2 september 2007

Champinjoner med överraskning - Cyberkocken

Visserligen var det väl inte min ambition att detta skulle bli en utpräglad matblogg även om jag tycker mycket om att laga mat och baka. Och såklart kan jag inte mäta mig alla begåvade bloggande proffs och folk som borde vara proffs. Men när Cloudberry Quark avslöjade ingredienserna till denna omgång av Cyberkocken tyckte jag ändå att nåt ska väl jag kunna få ihop av dessa tacksamma råvaror: gröna bönor, rucola, nötter och svamp. Och det är ju faktiskt en lek.

Och det blev verkligen inte något märkvärdigt, men en rätt trevlig liten munsbit till entré, buffé eller mingel. Jag mixade ihop kokta bönor, rucola, valnötter och lite till och fyllde champinjonhattar och så gömde jag en torkad oliv med koncentrerad smak i varje som en liten överraskning.

– Det här med fyllda champinjoner var nog ett ganska uppenbart val – innan jag hann sätta mig och skriva rent hann jag se att Cyberkockens grundare Ilva också hade fyllt champinjoner. Tror inte jag kollar än om det är fler som tänkt likadant...

Till 12 hattar:
12 stora champinjoner
12 torkade svarta oliver
150 g gröna bönor
50 g valnötter
2 vitlöksklyftor
1/2 rödlök
en näve rucola
ca 1/2 dl hackade, färska örtkryddor (t.ex. basilika, timjan, oregano)
1/2 dl riven parmesan
salt, stött rödpeppar (eller svartpeppar)

Koka bönorna i lättsaltat vatten 5-10 minuter eller tills de är mjuka. Låt bönorna rinna av men spara kokvattnet. Vrid av foten på champinjonerna och hacka fötterna grovt. Finhacka en halv rödlök och 2 vitlöksklyftor. Fräs champinjonfötter, rödlök och vitlök försiktigt i lite olivolja tills de mjuknar (de ska inte få färg). Skölj rucolan och låt rinna av.

Mixa bönor, valnötter, ruccolan, fräset och den rivna parmesanen. Det är ganska torrt till att börja med, späd med kokvattnet tills det går bra att mixa och blir lite mer smetlikt. Smaka av med salt och peppar.

Kärna ur oliverna och lägg en oliv i varje champinjonhatt. Fyll på med bönmixen och tryck till lite. Det får gärna bli lite råge, det kommer inte att rinna. Ställ hattarna i en form och grädda i 225 graders värme i 10–12 minuter eller tills de har fått färg.

7 kommentarer:

Ilva sa...

Ha ha! jag visste väl att det skulle dyka upp fler fyllda hattar! Dina låter väldigt goda måste jag säga! En jättebra start på din från o med nu månatliga medverkan i Cyberkocken (jag vet nog var din cykel är parkerad....)

görel sa...

Ja, fast du hann ju först!! Men jag hade fler grejer i!!

Men det var faktiskt riktigt kul, jag fortsätter nog. Så det var du som grundade det hela - varför är jag inte förvånad?

Kinna Jonsson sa...

Oj vad gott det här låter!

Nässelblom och choklad sa...

Det ser jättegott ut! Kul att du är med i Cyberkocken.

Åsa sa...

Oj oj oj, vad sugen jag blev på dessa små läckerheter! Ingredienserna står högst på inköpslistan till när jag får lite pengar igen!

Åsa sa...

Och du, Görel, Vad kul att du Också hittat till Cyberkocken :)

görel sa...

Tack Åsa! Det är faktiskt kul att de torkade oliverna som ofta är turkiska faktiskt är rätt billiga - kolla i någon mellanösternbutik. Jag tror inte att alla är lika förtjusta, men jag gillar dem verkligen på grund av sältan och den koncentrerade smaken.