lördag 29 september 2007

Müsliförstärkning

Det verkar alldeles, alldeles underbart att vara på bokmässa – vill också vara där. Men det kommer många rikligt illustrerade bloggrapporter (roligt att få fler ansikte-namn-kopplingar) och många av SR:s program sänds därifrån, så det känns lite grann som om man är med ändå. Nästa år kanske ...!

Men snart är det måndagmorgon igen, då brukar man ha bråttom och frukosten ska gå snabbt att fixa. (Snygg överledning, eller hur.) Och det är ju inte alla morgnar som man ids baka (eller kvällar som man orkar förbereda). Fil eller yoghurt och müsli går snabbt men kan vara lite trist särskilt om man väljer de osötade müslivarianterna. Därför brukar vi ha en förstärkningsmix i kylen. Bara att ta en näve och ha på filen tillsammans med tråkmüslin. Eller kanske på glassen tillsammans med lite honung!

Min standardblandning:
1 påse sötmandel, 1 påse hasselnötter, 10–15 torkade aprikoser: hacka grovt i mixer
1 näve var av solrosfrön, pumpafrön och sesamfrön – rosta i torr stekpanna
Krossade linfrön

(Här skulle det ha varit en bild om jag hade hittat kamerasladden)

Blanda allt, förvara i kyl. Nötterna kan ju självklart rostas de också, det blir bara ännu godare, det är bara jag som är lite lat och hoppar över det – de rostade fröna ger tillräckligt mycket smak. Om man vill kan man lägga till annan torkad frukt, nyponpulver, malen ingefära – fler exempel?

2 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Klart du ska till bokmässan nästa år! Det är jättekul. Då kan du få komma förbi och smaka på min specialmüsli också. Den är jättesmaskig om jag får säga det själv (dock inte ett dugg osötad). Hemligheten är boveteflingor.

görel sa...

Boveteflingor! Vad spännande! Nu har jag ytterligare en anledning att åka på bokmässa. Listan med bra anledningar blir bara längre!