söndag 9 september 2007

Äppelmos med anis

Det var hög tid att göra något med Transparent Blanche, det var nästintill försent. Hälften av äpplena låg redan på marken. "Det var väl själva tusan om det inte ska bli nåt äppelmos alls i år", tänkte jag och smet från städningen.

Äppelmos (Large)

Och visst fanns det några äpplen kvar som inte var för långt gångna, och dessa hamnade i grytan tillsammans med några grovrivna Cox Orange och Cox Pomona (som egentligen inte var riktigt mogna än). Detta blev lite i suraste laget, men 1 dl Sweet & Less (råsocker + sötningsmedel) mildrade smaken betydligt.

Så erinrade jag mig Lisas anisutmaning - och visst måste väl anis göra sig bra i äppelmos? Alltså, i med en tesked kaffekvarnsfinmalen anis (efter att ha sparat undan en kopp mos som referens).

Äppelmos och sked

Ärligt talat kändes det ingen större skillnad. Mina smaklökar fick därför följa med på hundpromenad. Vid hemkomsten provade jag igen - och nu kände jag skillnad! Inte för att det var någon framträdande anissmak, jag vet inte om jag hade kunnat gissa att det var anis i, men det moset fick en fräschör i smaken som jag inte hade väntat mig.

Anis i sked 2

Jag tyckte det blev riktigt lyckat och det här var nånting jag förmodligen inte hade kommit att tänka på utan utmaningen - tack för inspirationen Lisa och kör hårt med nya utmaningar! En vacker dag kanske till och med jag blir matnörd.

11 kommentarer:

Ilva sa...

Det låter gott tycker jag! Och samma papper har vi!

görel sa...

Haha! Good old IKEA!

Anonym sa...

Det låter riktigt spännande med anis. Värt att prova.

Åsa sa...

Åh, det smakar säkert supergott! Det var likadant med lemon curden så jag var tvungen att göra en utan anis och då kändes skillnaden mycket tydligare. Det blir liksom en lite annan ton i smaken om man säger så :) Vilka fina bilder/foton du tar!

görel sa...

Kersti - absolut!
Åsa - just det, det var den hemliga ingrediensen, eller hur?

görel sa...

Tack Åsa - det glömde jag att säga!

Nässelblom och choklad sa...

Det låter väldigt gott. Jag kan tänka mig att det blir en friskhet i smaken. Eget äppelmos är toppen. Kul att träffa dig och veta lite mer vem du är!

görel sa...

Det var hemskt kul att träffa dig också!

Åsa sa...

Haha Görel, vilken kickstart för ditt bloggandet - matnörd alleredan :) Nu har du satt ribban ;) Grattis!

Kinna Jonsson sa...

Fina bilder du tagit!

görel sa...

Åsa - ja nu kan det bara gå utför.
Kinna - tack så mycket! Och tack för senast!