söndag 23 september 2007

Flädercurd


Eller "Flämon curd" som maken Nils döpte det till. Upprinnelsen till detta experiment var att jag såg ett recept på semifreddo hos Anne häromdagen som såg väldigt gott ut. I ingredienslistan fanns krusbärs- och flädercurd som jag naturligtvis inte hade hemma, men det där med fläder väckte en tanke - skulle man inte kunna göra curd av koncentrerad flädersaft? Jag menar, citron + socker är ju citronsaft liksom? Och flädersaft har vi gott om i frysen.

Jomen visst, det gick ju faktiskt bra! Den blev fluffig och i mitt tycke väldigt god, men ganska väsensskild från den Robertson's lemon curd man köper på CoopICAVivo. Passar nog bättre som tårtfyllning eller efterrättssås än på toast, men det är väl ingen nackdel.

Flädercurd
3 ägg
2 dl konc. flädersaft
2 dl råsocker
100 g smör

Vispa ägg, saft och socker i bunke ovanpå vattenbad tills det tjocknar. (Jag använde elvisp, det var väl därför det blev så fluffigt.) Lyft av bunken från vattenbadet och vispa en stund till. Rör sedan i smöret i bitar och rör tills det har smält.

Häll på burk och förvara i kyl. Denna curd ska nog konsumeras inom några dagar, men det borde inte utgöra något större problem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande. Det tror jag att jag ska prova. Gjorde flädersaft i somras så vi har lite att ta av. /Kersti

görel sa...

Hoppas det blir lyckat!

Kinna Jonsson sa...

Nu blir jag också sugen på att göra curd. Har aldrig provat nämligen.
Lade upp länk till dig hos mig. =)

görel sa...

Jag har gjort curd tidigare, men det var jättelänge sen! En kul återupptäckt.

Och tack för länken!