söndag 2 september 2007

Bokfemma ve 35



Jag upptäckte Malins Bokfemma för ett par veckor sedan och tyckte det var en jättebra idé. Av olika skäl har jag haft svårt att hinna med att läsa så mycket de senaste åren och tycker inte att jag kan bidra med så mycket själv, men eftersom jag har mer tid att läsa nu är det jättekul att bli tipsad på detta sätt. Jag fastnade för denna veckas tema:

Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.

Det är verkligen inte lätt att välja några enstaka titlar, men här är i alla fall – i grevens timme – en bokfemma från mig:

Jan Hedh – Bröd
Jan Hedh verkar vara en fantastisk man med oändliga kunskaper om bröd, konditori- och konfityrvaror som han gärna delar med sig av på ett oerhört ödmjukt och pedagogiskt sätt. Man får chansen att känna sig som ett proffs, men det är inte oöverkomligt – allt går att åstadkomma hemma i lägenhets- eller villaköket. I den är boken berättar han om bageriets historia och om alla tänkbara sätt att få en deg att jäsa. Och smaka på termerna: raskdeg, mamma, chef, poolish, bortgörning, anrörning – man vill ju nästan bli bagare bara därför.

Lisa och Monica Eisenman – Två systrars söta
Åh käre gud i himlen om du finns giv mig styrka att inte baka alla dessa kakor, i alla fall inte inom loppet av samma vecka. Jag hade redan innan jag hämtade boken på posten (just nu rea på AdLibris) lovat att förse kören med fikabröd varannan vecka, och jag kommer inte att behöva anlita så många andra källor än denna. Systrarna driver också The Cookbook Café i Stockholm.

Vanna Beckman – Strider under hjärnåldern
Boken handlar om den konflikt som råder mellan den moderna neuropsykiatrin och människor (bl.a. scientologer) som av olika skäl vill göra gällande att diagnoser som ADHD bara är nys. Ni kanske minns rättegångarna mot professor Christoffer Gillberg som anmodades att lämna ut sitt forskningsmaterial för att styrka sina slutsatser om bl.a. DAMP och ADHD. Gillberg som hade lovat anonymitet till deltagarna ansåg att det var möjligt att identifiera enskilda individer i materialet även efter avidentifiering och vägrade därför lämna ut materialet. Det slutade med att hans medarbetare förstörde hela forskningsmaterialet. Gillberg framträder inte längre i Sverige p.g.a. allt tjafs men däremot utomlands där han är mycket väl ansedd.

Den här boken är intressant inte för att det rör en viss forskare utan för den uppförsbacke som den moderna neuropsykiatrin med sin biologiska utgångspunkt har haft under många år.

Giuseppe Verdi – Nabucco
Mja, nån hel opera kommer jag ju inte att medverka i under överskådlig tid. Däremot ska Örjanskören, som är den kör jag har varit med i till och från under massor med år, göra ett musikcafé under hösten med operatema – dvs. vi kommer att plocka de maffiga körpartierna ur ett antal kända verk och framföra till en publik som vi dessförinnan har försett med kaffe och diverse bakverk. Eller goda mackor och ett glas vin.

Vivian Cook – Accomodating Brocolli in the Cemetary (or why can’t anybody spell?)
Från omslaget: English spelling is fiendish ... how are the orthographically challenged to cope?”
Att stava rätt på engelska är inte lätt, tyck synd om de stackars engelskspråkiga barnen, svenska rättskrivningar är en liten västanfläkt i jämförelse. Det är kul med språk, och stavning resp. felstavning säger mycket om historia och kultur. Den här boken är kul och betecknas på baksidan som ”Reference/Humour” – bästa sortens fackböcker!

8 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Vilka bra tips! Kakboken och stavningsboken beställer jag omedelbart.

görel sa...

Vad kul! Får vi se en bokfemma från dig den här veckan?

Åsa sa...

Vad kul! Kanske kommer läslusten tillbaka nu? Gjorde väl lite förmycket av allt ett tag i mitt liv. Har haft mycket svårt att koncentrera mig tillräckligt för att komma igenom en bok utan att ständigt börja om på sidan 1. Men boktips är ju alltid kul ändå - och snart är det bokmässa också :)

Åsa sa...

Förresten, är det inte v 36 nu? Chic-lit... bäst att kolla igenom pockethögen ;)

görel sa...

Åsa - ja det precis så jag tänkte, plötsligt ligger den olästa högen böcker hemma och frestar i stället för att kännas som en belastning.
Hoho, chic-lit, ska se om jag skrapa ihop 5 lästa sådana!

Kinna Jonsson sa...

Systrarna är jättetrevliga och är du i Stockholm kan jag varmt rekommendera deras café.

görel sa...

Det ska jag tänka på - körens replokal ligger faktiskt bara ett par stenkast från Jarlaplan, jag kan ju bara åka ner lite tidigare!

Sven E Carlsson sa...

Jag letade efter info om gamla bakord. Sökte efter raskdeg på Google. Din blogg var sista träff. Tacksam för ditt boktips.

Jag ska skaffa mig Jan Heds bok.